Ashok Ramtahalsing aan het woord
“Je moet kunnen aanvoelen wat voor emotie erin zit als cliënten iets zeggen. Een voorbeeld is welke intonatie er wordt gebruikt.”
Het werven van nieuwe medewerkers gebeurt binnen onze organisatie niet alleen in Nederland. Ashok Ramtahalsing (60) werft, sinds een aantal jaar, internationaal om zo het personeelstekort aan te pakken.
Ashok is 19 jaar als hij start bij de sociale dienst als maatschappelijk werker. Zijn beide ouders en broers zijn ook allemaal maatschappelijk werker. Voor Ashok was het snel duidelijk, dat ging hij ook doen! Na een aantal jaar was hij steeds meer met beleid bezig. “Ik wilde geen beleidsfunctie. Ik wilde op de werkvloer bezig zijn, daar voel ik mij het prettigst.” Na diverse opleidingen en functies binnen personeelsbeleid is hij nu gespecialiseerd in internationale werving van zorgmedewerkers.
Waarom internationale werving?
Overal zie je een tekort aan goed opgeleide mensen. Zeker ook in de zorg is er te weinig verzorgend en verplegend personeel. ZZP’ers in de zorg zorgen voor een hoge kostenpost en daarnaast is er geen commitment met de organisatie waar ze voor werken. En commitment is juist erg belangrijk.
“Naast een goede opleiding is het spreken van de taal enorm belangrijk. Het Nederlands dat je op een cursus leert is voor deze vakgebieden niet voldoende. Je moet kunnen aanvoelen wat voor emotie erin zit als cliënten iets zeggen. Een voorbeeld is welke intonatie er wordt gebruikt. Dat kan je alleen als je deze taal al heel lang spreekt. Dat leer je niet door alleen een cursus Nederlands te volgen. De Nederlandse taal wordt in Suriname gesproken zoals het hier vroeger op school geleerd werd. In Curaçao wordt in de basis ook goed Nederlands gesproken. Dat is de reden om daar mensen vandaan halen. Ik kwam in contact met Ismail en Jacco (red. directie MIJ), zij hadden interesse in dit project.”
Hoe gaat het wervings- en selectieproces?
Door de goede contacten die Ashok in de jaren heeft ontwikkeld, in zowel Suriname als Curaçao, wordt hij regelmatig op de hoogte gebracht door opleiders en organisaties die geschikte zorgmedewerkers hebben. Het persoonlijke contact en het bieden van begeleiding kost tijd, maar is noodzakelijk wil het kunnen slagen. “Mensen binnenhalen is de eerste stap, maar daarna wil je ze binden en boeien. Deze mensen komen naar een vreemd land en laten alles achter dus het is belangrijk hen te helpen met vragen beantwoorden.” Ashok voert de gesprekken en regelt alle benodigde documenten. Hij selecteert wie er geschikt zijn voor de openstaande vacatures en haalt hen hier vervolgens naartoe. Daarna blijft hij het aanspreekpunt voor algemene vragen. Overige zaken zoals contracten afhandelen dat wordt door HR opgepakt.
“In Nederland zijn alle jonge medewerkers opgegroeid in een digitale wereld. Veel mensen die hierheen komen zijn dat daar niet gewend, daar moet rekening mee gehouden worden.”
Wanneer zij hierheen komen beginnen zij met een jaarcontract wat daarna verlengd kan worden. Huisvesting is voor deze groep medewerkers lastig te vinden. Soms kunnen zij bij familie terecht, maar vaak willen ze toch een eigen plek. Onze organisatie kan aan een aantal medewerkers, die via deze manier van werving naar Nederland komen, huisvesting aanbieden. De huur wordt betaald door de medewerkers. Wel stimuleren we hen om zelf iets te zoeken. ”
Ervaringen
“De ervaringen van cliënten zijn over het algemeen heel goed. In het begin kan het wat afwachtend zijn, maar al snel ontdekken zij de zorgzaamheid en motivatie van deze medewerkers.
In Suriname en Curaçao zit het zorgen voor de ouderen verweven in de cultuur en dat merken de cliënten hier. Ze zorgen vanuit hun hart en blijven om te helpen, ook als het net buiten hun werktijd valt. Dat vinden de cliënten heel fijn.”
Ashok geeft aan dat het prettig is voor deze medewerkers om door collega’s een beetje extra geholpen te worden. Het is belangrijk dat de leidinggevende achter de werknemers staat en ervoor zorgt dat zij binnen de groep medewerkers worden geaccepteerd. Maar daarnaast kunnen zij ook van collega’s allerlei andere hulp gebruiken. “Als iemand ze laat weten waar de bakker zit en hoe het openbaar vervoer in de omgeving werkt, ook dat soort hulp is van grote waarde. Zo voelen ze zich echt welkom”.
Tot nu toe
Inmiddels hebben er al 40 medewerkers, die internationaal geworven zijn, binnen onze organisatie gewerkt of zijn op dit moment werkzaam.
“Er blijft altijd plaats voor verbetering, dat is met ieder project wat je start. Maar over het algemeen kan ik zeggen dat het zeker een succesvol project is! Belangrijk is dat de randvoorwaarden goed zijn voor de personen die hier naartoe komen. Het werkt voor hen demotiverend als ze zich daarmee bezig moeten houden. Binnen deze groep medewerkers willen we het onderlinge contact wel gaan verbeteren. Zo leren zij elkaar kennen en kunnen ervaringen uitwisselen. Voor corona is er twee keer een ontmoetingsmoment georganiseerd en dat was een groot succes. Dat ga ik proberen weer op te zetten”.
Wil je meer weten over internationale werving? Neem dan contact op met a.ramtahalsing@mob.nu